Sådan sår du græs

1. Det bedste tidspunkt på året til at så er april / maj eller midt august/september

2. Før du så, skal komprimeret jord løsnes. Det er nemmest med en fræser, men har du ikke sådan en maskine derhjemme, kan du også sagtens bruge en jernrive eller en skovl. Fjern sten, ukrudt og lerklumper.

3. Har du en meget tung og lerholdig jord, bør du blande den op med sand.

4. Så græsfrøene med hånden eller en såmaskine på langs og på tværs af arealet. Du kan med fordel bruge en nedhakker for at opnå bedst mulig effekt.

Du kan låne såmaskine, nedhækker og tromle i et døgn hos os gratis. Vi beder om, at de afleveres i rengjort stand. Kontakt os for at reservere eller kom forbi planteskolen.

saamaskine - laan gratis

Vælg af græsfrø

Vælg gerne græsfrø af god kvalitet. Der findes forskellige græsfrø slags til forskellige forhold – græsfrø til sommerhuset der vokser langsomt og dermed skal slå færre gange, græsfrø til skygge, græsfrø der er tørketålende og græsfrø der er økologisk. Kig forbi planteskolen for at få vejledning om hvilke type græsfrø er bedst for din have.

Gødning af den nye etablerede græsplæne

Der skal først gødes umildbart efter, at den nye græsplæne er kommet synligt op. Derefter når græsplænen er veletableret, skal du huske at gøde midt april, midt maj samt primo juni og august. Således får du en tæt og græsfyldt græsplæne, og begrænser mosvækst samt ukrudt. Vi anbefaler en organisk gødning, da den er langtidsvirkende og mest miljøvenlig, for de bedste resultater.

Eftersåning af græs

Du kan med fordel efterså mindst én gang om året for at holde plænen smuk og tæt. Gør du sådan, behøver du ikke, at bekæmpe ukrudtet kemisk og kan nyde en smuk og tæt græsplæne. Er der pletter i din græsplæne, bør du efterså græs og lukke hullerne for at undgå ukrudt og mos.  De bedste resultater får du ved at efterså i april / maj eller august september. Ønsker du hurtigt resultater af din eftersåning, anbefaler vi Turfline Turbo Eftersåning. Plænen bliver hurtigt tæt, og der lukkes af for ukrudt og mos, som ellers nemt finder plads i en tynd græsplæne.

TIP.
Brug plænedress til at udbedre ujævnheder og småhuller. Udover det tilfører plænedress næring, da den er beriget med organisk gødning. Som en ekstra bonus, vil du opleve at græsfrøet spirer nemmere og hurtigere, hvis du spreder 5 – 10 mm plænedress, når du eftersår. Topdressingen skaber en god jordkontakt og holder på fugten, hvilket giver græsfrøene de optimale betingelser til at gro.

Har du spørgsmål? Kontakt os i dag!

Har du læst: