Hæk og plantning af hækplanter

Når du køber hækplanter hos Gug Planteskole, så sikrer du dig, at du får hækplanter af solid dansk kvalitet, som er blevet behandlet og opbevaret korrekt. Vi har et stort udvalg af hækplanter – de mest gængse hæktyper som bøg og liguster, men også omkring 15 andre typer såsom thuja, fjeldribs, gul buskpotentil, rød kornel m.m. Hvis vi ikke har en bestemt hækplante, som du ønsker, kan vi i sæsonen gøre hvad vi kanfor at skaffe den.

Vi forhandler hækplanter fra Hjorthede Planteskole ved Bjerringbro, der har høj faglighed og viden og som følger Plantestandarden udgivet i 2002 af Danske Planteskoler. Vi opbevarer vores barrodede planter i et kølerum for at sikre den høje kvalitet og samtidig forlænger vi plantesæsonen.

Plantesæson for hækplanter

Bemærk venligst at disse er vejledende tidspunkter, da meget afhænger af vejret i det pågældende år.

• fra uge 42 og frem til primo/medio juni, kan du plante ligusterhæk
  • fra uge 42 og frem til primo/ medio juni, kan du plante bøgehæk
  • fra uge 43 sælges spiraea, potentil m.m.
  • fra uge 46 sælges birk / lærk.

Hækplanter – gode råd til plantning

Barrodsplanter må ikke udtørre eller udsættes for sol og vind. Derfor pakker vi dem ud straks efter de er kommet til planteskolen og sætter dem i et mørkt kølerum, hvor de ikke lider overlast eller udtørrer. På denne måde kan vi have et lager med mange sorter over jorden hele vinteren.  Har du brug for ekstra store mængder, kan vi også være behjælpelige med det. Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os.

Hækplantevejledning

1. Opbevar altid hækplanter i skyggen indtil de skal plantes. Lad dem blive i posen med fugtige rødder.
  2. Ved plantning graves en god rende med faste lodrette sider. Fordel hækplanterne i renden således, at antallet af planter passer. Fyld renden halvt op med jord og vand godt til. Fyld derefter den sidste jord på og ret hækplanterne til. Plant altid godt dybt, det vil sige, at rødderne samt de første 3 -5 cm af stammen/ grenene skal være under jordoverfladen.
  3. Vi anbefaler, at iblande komposteret kogødning i plantehullet for at give hækplanterne de optimale betingelser til at etablere sig og gro. Dette er især gældende for bøgehæk, som pr. definition, er den hækplante der kan være vanskeligst at få til at gro. En tommelfingerregel er, at bruge 40 liter komposteret kogødning pr. 20 stk. planter.
  4. Regelmæssig vanding i tørre perioder er en nødvendighed og specielt i de første år af hækkens levetid. Man kan med fordel benytte en flytbar siveslange til vandingen.
  5. De første år efter plantningen er det vigtigt, at holde hækken godt klippet i siderne. Dette vil give den hurtig højde. Frosten sørger i reglen for beskæringen i toppen.
  6. Visse hækplanter tåler kraftig beskæring. Potentilla, spiraea og hyperikum bliver tætte fra bunden ved en regelmæssig tilbageskæring hvert eller hvert andet forår. Dette gøres ca. medio april.
  7. Brug kun bark ved nyetablerede beplantninger, ikke flis, da det i mange tilfælde afgiver syrer, som kan være direkte væksthæmmende.
  8. Der skal bruges ca. 4-5 planter pr. løbende meter ved plantning af bøge –  eller ligusterhæk.