Nyttedyr kan hjælpe dig med at bekæmpe de skadedyr du har i haven på en bæredygtig og giftfri måde. Hvis du vil tiltrække nyttedyr i din have, er det vigtigt at dyrke varierede plantevækster, samt ikke at rydde alt for meget op i haven. Det er for eksempel en rigtig god ide at frede nogle dele af din have hvor, du ikke lader jorden være helt bar, ikke graver eller kultiverer jorden og lader være med at rydde for meget op. Et andet godt tiltag for at støtte op om nyttedyrene er at have et lidt vildt hjørne i haven – eksempelvis en bunke sten, lidt grenstumper, buske, visne blade eller ukrudtsplanter såsom brændenælde eller tidsel.

Undlad at bruge kemi i din have

Desværre slår sprøjtemidler også mange nyttedyr ihjel, og når du bruger giftige sprøjtemidler i din have, så er der risiko for ar gøre haven mere sårbar over for nye angreb af skadedyr. Hvis du derimod holder igen og undgår at sprøjte, kan der gennem tiden udvikle sig en god og sund flora og fauna og dermed balance mellem skadedyr og nyttedyr i din have.

Planter der tiltrækker nyttige insekter

De forskellige nyttedyr foretrækker forskellige planter, derfor er det vigtigt at plante mange forskellige blomsterplanter i haven.
Her er der nogle eksempler på planter der tiltrækker nyttedyr:

• Timian, oregano, persille, dild, mynte
  • Honningurt
  • Anisisop
  • Blåkant
  • Vorterod
  • Morgenfrue

Vil du høste mere fra din have? Så byd bierne velkommen i din have!

Hvis der ikke var bier til at bestøve blomsterne, så ville der høstes helt op til 70 % færre frugter og bær: æble, pære, solbær, ribs, jordbær, og blåbær. For blommer, kirsebær og hindbær er det 50 %.

Historien om bien og blomsten

Hvis blomsterne ikke bliver bestøvet, så kan planterne ikke lave frø og frugter. Processen indebærer at pollen flyttes fra de hanlige støvdragere på en blomst og over på det hunlige støvfang på en anden blomst. Denne opgave klarer bierne fantastisk godt og de er gode til at bestøve blomsterne.

For at blomsterne skal blive til dejlige frugter, bær og frø, skal de bestøves. Blomsterne lokker bierne til sig med flotte farver og mønstre, som bierne lægger mærke til og ikke mindst med nektar, som bierne er vilde med. Til gengæld bliver blomsten bestøvet og dermed sikres udviklingen af frugter og bær.

Der er flere ting du kan gøre for at støtte op om bierne. Plant bi-venlige blomster som blomstrer i juli- september og undgå at sprøjte med giftige sprøjtemidler i din have.
Danmarks Biavlerforening anbefaler følgende planter til din have, hvis du vil hjælpe bierne:

• Honningurt
  • Kornblomst
  • Lavendel
  • Solsikke
  • Blomstereng
  • Solhat
  • Nepeta
  • Purløg
  • Oregano
  • Isop
  • Verbena

Biologisk bekæmpelse kan hjælpe dig med at producerer sunde, robuste og naturlige planter.

Hos Gug Planteskole har vi brugt biologisk bekæmpelse på alle vores stueplanter siden 2011 og på vores udendørs planter, som roser og buske med stor succes. Vi er i dag forhandler af nyttedyr og hvis du vil prøve kræfter med nyttedyr, kan du bestille dem hos os.

Sæsonen med brug af nyttedyr starter når jordtemperaturen i potterne når op til 10-12 grader. Der opstartes med udvanding af nematoder, som er en forebyggende indsats mod øresnudebillens larve. Næste stop er udsætning af nyttedyr mod lus. Den startes typisk i begyndelsen af maj, når temperaturen kommer over 10-12 grader.

Derudover, indkøber vi vores prydebuske, frugtbuske og stauder hos Gunnar Christensen Planteskole, som dyrker planterne med biologisk plantebeskyttelse.

Vil du høre mere om nyttedyr? Så kontakt os i dag!