Stueplanter – giv indeklimaet et boost

Stueplanter øger vores velvære og produktion af glædeshormoner. Derudover renser de luften for skadelige giftstoffer og tilfører fugt til tør luft i rummet og dermed forbedrer indeklimaet.  Luften renses, når planten gennem sine grønne blade optager og neutraliserer giftstofferne og omdanner luftens CO2 til ilt.

Lige nu er stueplanter et stort hit indenfor boligindretning og du kan med fordel skabe skønne, grønne oaser overalt i hjemmet eller på kontoret. Grønne planter er smukke og bruges tit blot til pynt, men de løfter også stemningen og giver indeklimaet et kæmpe boost.

Lene Ostenfeldt´s guide til en flot indretning med planter

De gammeldags potteplanter som svigermors skarpe tunge, begonia, fredslinje og væddeløber har fået et comeback, og de er uundværlige, når du vil bo både lækkert og sundt. Lene Ostenfeldt, som er en anerkendt livstilsskribent og trendspotter, anbefaler at mikse planterne. For at opnå et flot resultat tilråder hun at samle en gruppe hvide vaser i glas, keramik og marmor og eksperimenterer med materialerne, størrelserne og planternernes forskellige grønne farver. Du kan give dine henkogningsglas og syltekrukker et nyt liv og bruge dem som potter til forskellige typer væddeløber du får dermed et frit udsyn til alle rødderne gennem glasset.

Stueplanter er en sund investering

Der er flere undersøgelser der har påvist, at grønne planter i hjemmet og på kontoret virker afstressende og renser luften for giftstoffer og støvpartikler fra fx møbler, elektronik, maling m.m. Stueplanter er en naturlig luftrenser og en sund investering i hjemmet og på kontoret. Alle planter har positiv virkning på indeklimaet og rensning af luften, men her er der en liste med stueplanter med dokumenterede luftrensende egenskaber og som med garanti spreder ren luft hjemme hos dig:

• Fredslilje (Spathiphyllum)
    Trives bedst i halvskygge/ skygge, hold pottejorden jævnt fugtig.
  • Fugleredebregne (Asplenium nidus)
    Trives bedst i halvskygge/ skygge, hold pottejorden jævnt fugtig.
  • Alocasia Zebrina
    Trives bedst på en lys placering, men tåler ikke direkte sol, hold pottejorden jævnt fugtig.
  • Læge-aloe (Aloe vera)
  • Asparges (Asparagus densiflorus)
    Trives bedst på en lys placering, men tåler ikke direkte sol, hold pottejorden konstant fugtig, men undgå at overvande.
  • Bostonregner (Nephrolepis exalata)
    Trives bedst i direkte sol, hold pottejorden jævnt fugtig.
  • Væddeløber (Chlorophytum elatum)
    Trives bedst i direkte sol, hold pottejorden konstant fugtig, men undgå at overvande.
  • Guldranke (Epipremnum aureum)
  • Vedbend (Hedera helix)
  • Ficus microcarpa (laurbærfigen)
  • Svigermors skarpe tunge (Sansevieria trifasciasta)
    Trives bedst i direkte sol, hold pottejorden jævnt fugtigt.

Du finder et stort udvalg af luftrensende planter hos Gug Planteskole og vi står altid klar til at give dig professionel og kvalificeret råd og vejledning. Besøg os og få en frodig oplevelse. Se vores åbningstider her.

Stueplanter forbedrer indeklimaet og øger dit velbefindende!

I vinterperioden skal du dog være opmærksom på et par ting for at sikre, at dine stueplanter trives:

♥ Stueplanterne har som udgangspunkt ikke behov for ret meget vand om vinteren. Stik en finger i jorden og mærk inden du vander.
♥ Undgå træk.
♥ Sørg for at planterne får tilstrækkeligt lys.
♥ Undgå at drukne dine planter i omsorg ved at overvande.
♥ Gød ikke stueplanterne i vinterperioden.

Er du usikker på planternes vandbehov, kan vi anbefale brugen af en fugtighedsmåler. Den aflæser hurtigt og effektivt jordens fugtindhold og angiver dermed behovet for vanding. Fås i planteskolen og i vores webshop.