7 ideer til hyggelige aktiviteter i efterårsferien

græskar udskæring

Efteråret er en oplagt årstid til at nyde udelivet og bruge naturen til at være kreativ.
Her får du 6 ideer til hyggelige aktiviteter i efterårsferien.

1. Traditionelle kastanjedyr

Frugterne på mange af vores træer falder til jorden lige nu, og det er oplagt at samle nogle håndfulde og komme i lommen. De smukke kastanjer, de flotte valnødder, de glatte agern fra egetræer og de runde hasselnødder. Der skal ikke meget til for at sammensætte træfrugterne til fine fantasidyr med tændstikker. Da skallen er meget hård, kan det være en fordel at finde en lille fin skruetrækker frem, så man kan forbore hullet. Alternativt kan man bruge en limpistol til at samle kunstværkerne.

2. Efterårsløv

Indsaml store, små, savtakkede, ovalformede, gule, orange eller rødlige blade. Bladene kan bruges til mange ting. Du kan presse dem, så de i tørret form kan dekorere lykønskningskort eller bruges til en løvfalds-decoupage, hvor du maler et tyndt lag lim over bladene. Du kan bruge dem til at lave en fin krans eller du kan tegne på dem med posca-tusser.

3. Lav mad over bål

Man kan komme helt ned i tempo af at sidde og betragte flammer og gløder, og når vi bare alle lugter af bålrøg, gør det ingenting. Bag snobrød eller rist skumfiduser.

græskar udskæring

4. Plant et frugttræ eller en bærbusk

Efteråret er et godt tidspunkt til at plante frugttræer og bærbuske og som et gammelt ordsprog siger, at det der plantes om foråret kan gro, men det der plantes om efteråret, det skal gro. Når du planter frugttræer og bærbuske i efteråret, får de et forspring og det betyder at, at du måske får et større udbytte af frugter og bær, og det er jo værd at tage med.

5. Udhul og dekorer græskar

Den 31. oktober fejrer vi Halloween. En skræmmende oplevelse for mange børn og barnlige sjæle, og traditionen tro, skal der udhules græskarhoveder. Hvis du pensler alle sårflader med Atamon, vil du kunne forlænge hovedets holdbarhed med ca. 10 dage.  Alternativt kan du bruge helt almindelig olie eller kokosolie. Olien virker som et beskyttende lag mod forrådnelse og udtørring, så du kan have glæde af det udskårne Halloween græskar i længere tid.

6. Læg blomsterløg i efterårsferien

At lægge blomsterløg er et hyggeligt og overskueligt projekt, hvor hele familien kan deltage. Blomsterløg skal lægges i efteråret og pryder haven, krukkerne og bedene i det efterfølgende år.
Læs mere om blomsterløg her.

7. Kom til svampejagt og vind en miniplante

I efterårsferien inviterer vi alle børn under 15 år til at deltage i svampejagten på de 5 svampe gemt rundt i planteskolen. Deltagerne skal indsamle bogstaver fra hver svamp for at komme frem til trylleordet, der udløser en miniplante ved kassen.

*Præmien kan ikke ombyttes til kontanter
* Hvert kan deltage i svampejagten max 1. gang.