Hvad er grunden til at planter får høstfarver?

høstfarver på planter

Hvorfor får planterne høstfarver og smider bladene i efteråret?

Når træer, buske og stauder taber deres blade, er det et udtryk for, at planterne går i dvale. Inden de kaster løvet, så trækker de fleste planter nyttige næringsstoffer tilbage til stammen og rodnettet – det er sådan høstfarverne opstår. Når planterne er gået i dvale, er deres behov for vand og gødning minimal.

Dengang vi ikke havde plastikpotter

Gamle dages planteskoler havde slet ingen plastikpotter, som de dyrkede i. Dengang groede alle planterne ude i jorden, og når efteråret startede, var det muligt at grave planterne op, sortere og bundte dem, så de nemmest muligt kunne sælges. Hele vinteren var det muligt (hvis jorden ikke frøs) at arbejde med planterne til salg, men resten af året var det ikke muligt at flytte dem. Der er stadig mange som kan huske, hvordan man tog til planteskolen og fik gravet en klump staude op, hjembragte den pakket ind i avispapir, og så skulle den straks graves ned i haven.

Behovet for at kunne handle med planterne hele året rundt blev løst ved at plante i først poser og senere faste potter. I Danmark blev de første store produktioner i potter sat til salg i 1960’erne, og mens man brugte mange ressourcer på at finde den rigtige jordblanding og gødningssammensætning, voksede sortimentet, som i dag er helt bredt dækkende fra stauder til hækplanter.

Fagfolk anbefaler efterårsplantning – plant gerne selvom bladene falder af

Efteråret er det bedste plantetidspunkt.  Et gammelt mundheld siger: ”Det du planter i foråret kan gro, mens efterårsplantning vil gro”. Ikke alle mundheld holder ved, og heldigvis vil de fleste planter vokse videre, selvom de ikke bliver plantet om efteråret. Vi er ikke så havemålrettede om efteråret, og så er det jo helt fint at vente til foråret, hvor de nyplantede planter blot skal have lidt mere opmærksomhed for at lykkes. Omvendt er det smart at få plantet de to frugttræer, som familien har talt så længe om nu. Det kan også være, at den nye hæk mangler at blive plantet – den kan du nå at plante så længe jorden ikke er frossen. Roser er også oplagte at få plantet. Vi har åbent i hverdagene kl. 9.00 – 17.30 og kl.10.00-16.00 i weekenderne og har et stort sortiment af barrodede hækplanter, bærbuske og frugttræer i potter, stedsegrønne planter, prydbuske og træer.