Så de første frø

havefrø

Så de første frø i dit barns hjerte

.. Eller for dig, der er lege barn i haven, så er det tid at frøposerne skal indkøbes og frøene skal sås i potter og priklebakker. Mange af sommerens blomster og grøntsager har brug for en længere sæson, for at nå frem til høst, inden det gode vejr bliver mindre varmt.

I vindueskarmen

Tomatfrø skal sås inde i en varm vindueskarm sammen med chili og ærteblomster. Lav din egen lille planteskole, hvor potter, bakker og hvad du lige kan finde af beholdere, fyldes med såjord og dækkes med plastik- eller glaslåg. Husk at skrive tydelige skilte, så du kan følge de små planters udvikling. Brug altid en god kvalitetssåjord – almindelig pottespagnum indeholder for meget gødning, som risikerer at svide de små nyfremspirede planter.

Når planternes andet par blade folder sig ud, skal du begynde at fjerne låget. Gør det af flere omgange, så planterne kan vænne sig til at stå uden dække og gør det aldrig i direkte sollys.

Når foråret får ordentlig fat, skal planteskolen flyttes ud i drivhuset eller under beskyttelse på terrassen. Nu kan de få al den naturlige lys, som de hungrer efter. Mangel på lys giver ranglede planter, så oplever du, at fremavle sytrådetynde planter, skal du sørge for mere lys.

I det kolde drivhus

Andre af sommerens frø kan med fordel sås i det kolde drivhus og de små planter vil følge naturens gang hele foråret og udvikle solide og robuste små planter. Pladsen kan hurtigt blive for trang for de mange nye planter. Strækker de sig for at få mere lys, er det tid til at få dem skilt ad og give dem mere plads. Sår du i priklebakker, vil det være nødvendigt at plante dem i potter, så snart det er muligt at trække rodklumpen op som en samlet rodklump. Plant altid i fugtig jord og vand godt til bagefter, så rodspidserne hurtigt får kontakt i deres nye hjem.

Se flere forsøg til familiens have på Havebørn.dk