Plant et frø i dit barns hjerte

Giv børnene glæden ved arbejdet med jord, vand og planter!

Børn kan opleve stor glæde ved at lære hvor maden kommer fra, og ved at se tingene gro. Det er et sjovt og overskueligt projekt for hele familien, der vækker børns nysgerrighed på grøntsager og madlavning. Som  planteskole ligger det os tæt på hjertet, at involverer børn i haven, og vise dem, hvordan haven dyrkes. I samarbejde med vores brancheforening, Danske Havecentre, uddeler vi nu hæftet HaveBørn, der indeholder informationer om havedyrkning i børnehøjde. Du kan hente hæftet i planteskolen, bare spørg ved kassen!

En af årets første aktiviteter i haven er at købe frøposerne og så frøene i potter og priklebakker. Når du starter sæsonen med at så inden plantesæsonen begynder, kan du nå at få dine egne planter frem til høst med succes.

I planteskolen kan du finde en del redskaber, havehandsker, og andre haverelaterede produkter i børnehøjde, så kig i webshoppen eller kom forbi planteskolen.

Børn i haven

Idéer til at gøre haven mere spændende for børn

1. Brug naturlige legeredskaber
Denne ide er meget simpel, enkel og billig. Brug en træstamme som balancebom midt i haven. Det perfekte redskab til at udvikle børnenes motorik og balance. Træstubbe kan også bruges som “sikre steder” i lege som ”jorden er giftig”. En død træstamme er også et attraktivt sted for mange spændende insekter, og børnene elsker at udforske dem.

2. Lav et krible krable insekthotel sammen
Et skønt og overskueligt familieprojekt, som børnene vil elske. Find diverse stængler, kogler, bark, hø, mos, grene, hullede mursten og lignende. Sådan gør du:

• Byg rammen af gamle brædder.
  • Skab forskellige rum og fyld dem med de materialer I har samlet.
  • Sørg for, at der er små huller i de enkelte rum, hvor hotelgæsterne kan gemme sig.
  • Placér krible krable hotellet i skyggen.

Er du ikke så meget til  ”gør – det – selv” projekter, kan du bestille et færdiglavet insekthotel her.

3. Plant bærbuske
Plant bærbuske i haven sammen med børnene. Bær er perfekte til at blive at blive plukket af små børnehænder, og så smager de også himmelsk. Bærbuske er generelt nemme at dyrke, og samtidigt er de tætpakket med vitaminer og antioxidanter. Sortimentet af bærbuske varierer, men du kan se nogle af vore bærbuske i vores webshop her.

Har du spørgsmål? Kontakt os i dag!

Har du læst: